Wanneer komen de grote dienstenchequebedrijven tot inzicht?
Huishoudhulpen in de dienstenchequesector voeren nu al maanden actie voor een hoger loon en een betere terugbetaling van reëel gemaakte kosten. Er zit tot op vandaag nog geen enkele beweging in de onderhandelingen over een nieuw sectoraal akkoord, en de grote bedrijven weigeren geld vrij te maken voor een deftige compensatie voor het werk en de kosten van de huishoudhulpen.
Daarom zetten de huishoudhulpen in de week van 22 februari de grote schoonmaak voor de vierde week op rij voort, waarbij ze samen met het vakbondsfront ACV, ABVV en ACLV de commerciële bedrijven passeren die de grootste winsten maken, ten koste van de rechten van de huishoudhulpen.
Net zoals 2 jaar geleden is de sector van de dienstencheques de enige sector waar nog geen sectoraal akkoord werd bereikt. De vakbonden lieten op 20 januari weten dat als de werkgevers een sectoraal akkoord in de sector van de dienstencheques in de weg blijven zitten, ze het zullen moeten voelen.
Dit gebrek aan respect voor de werknemers vinden de vakbonden revolterend.
Dit gebrek aan respect voor de werknemers vinden ze revolterend. Op 25 januari kondigde het vakbondsfront daarom de grote schoonmaak van de sector aan met als eerste actie op 26 januari de ‘schoonmaak’ bij Tempo Team@Home.
De tweede schoonmaakactie vond plaats op dinsdag 8 februari, toen de actievoerders ook verschillende agentschappen in Antwerpen ‘schoonmaakten’, zoals La Belle Maison en Tempo-Team op het Operaplein in Antwerpen. “We gaan door, en dit zolang als nodig is!”, klonk het toen bij de vakbonden en actievoerders.
En dat is ook zo, de vakbonden en huishoudhulpen zetten effectief door. Vorige week dinsdag 15 februari vond de derde actie plaats in Wallonië, meer specifiek deden de huishoudhulpen een heuse schoonmaakactie bij bedrijven Trixxo en Daoust, die laatste maakte de voorbije 5 jaar 29.953.210 euro aan winst waarvan voor 9.000.000 euro aan dividenden werd uitbetaald.
Deze week op de planning: de onthulling van de ontoelaatbare praktijken bij bedrijven Domestic Services in Gent en Manpower in Brussel.
Grootschalig onderzoek naar oneigenlijk gebruik tijdelijke werkloosheid bij Domestic Services
Afgelopen dinsdag 22 februari stond een stop aan dienstenchequebedrijf Domestic Services in Gent op de planning. Domestic Services heeft een prominente rol bij Federgon, de werkgeversfederatie voor de dienstenchequebedrijven, die weigert om met iets extra voor de huishoudhulpen over de brug te komen.
Daarnaast voert momenteel de sociale inspectie in het bedrijf een grootschalig onderzoek naar oneigenlijk gebruik van tijdelijke werkloosheid. “Zolang het onderzoek niet is afgerond, mogen we officieel niet over fraude spreken, maar alles lijkt daar wel op te wijzen”, aldus de vakbonden.
De vakondsafgevaardigden kregen al tientallen klachten van leden voor wie het gewaarborgd loon bij ziekte werd omgezet in tijdelijke werkloosheid. “Zo schuift dit bedrijf niet enkel zijn verantwoordelijkheid als werkgever van zich af, maar ook zijn financiële verplichtingen op de samenleving.”
Dat Domestic Services de lasten doorschuift naar de belastingbetaler, terwijl er van het bedrijf maar liefst 11 miljoen euro naar de aandeelhouders vloeit, vinden de vakbonden hallucinant.
Dat Domestic Services de lasten doorschuift naar de belastingbetaler, terwijl er van het bedrijf maar liefst 11 miljoen euro naar de aandeelhouders vloeit, vinden de vakbonden hallucinant.
Ze wijzen erop dat het dienstenchequebedrijf zich niet houdt aan de sociale wetgeving. “Zo werd eenvoudigweg beslist om voor alle werknemers het gewaarborgd loon van januari om te zetten naar tijdelijke werkloosheid corona. Het gaat dus niet om een praktijk binnen één kantoor, of bij enkele werknemers, het is nu algemeen gebruik (misbruik) voor alle personeelsleden van Domestic Services Vlaanderen.”
18 miljoen
Vrijdag 25 februari passeerde Manpower in Brussel de revue. In 2019 keerde het bedrijf ruim 18 miljoen uit aan zijn aandeelhouders. “Dit is echter niet hetzelfde geschenk dat ze aan hun huishoudhulpen geven. Zij krijgen slechts een cadeaubon van 5 euro voor Kerstmis. Een goed voorbeeld van hoe huishoudhulpen worden behandeld ten opzichte van de aandeelhouders”, aldus het vakbondsfront.
Gebrek aan respect
De vakbonden wijzen er ook op dat het bedrijf Manpower vorige week een advertentie publiceerde voor het aanwerven van nieuwe huishoudhulpen, met als deel van de vergoeding: maaltijdcheques.
“Dit kwam als een doorn in het oog voor de huishoudhulpen die reeds jaren voor Manpower werken en ondanks herhaaldelijke verzoeken geen maaltijdcheques krijgen.
Bovendien krijgen de vakbonden vaak klachten over fouten in de loonfiches. Dit alles getuigt van een gebrek aan respect voor de huishoudhulpen”, besluiten de vakbonden.
Klaarheldere boodschap
“Anno 2022 worden de huishoudhulpen nog steeds als tweederangs-werknemers beschouwd. De verplaatsingen tussen hun klanten worden niet als arbeidstijd betaald en in andere sectoren gebeurt dat wel. Bovendien draaien de huishoudhulpen in de dienstenchequesector ook nog eens op voor de parkeerkosten. Die kosten komen samen neer op gemiddeld 10% van hun inkomen, ze betalen dus om te gaan werken.”
De boodschap is duidelijk: “Betalen om te kunnen werken, dat moet gedaan zijn!” De huishoudhulpen verdienen meer respect, een degelijk loon en goede verplaatsingsvergoedingen, aldus de vakbonden.
De huishoudhulpen verdienen meer respect, een degelijk loon en goede verplaatsingsvergoedingen.
“Bepaalde verplaatsingsvergoedingen dateren nog van uit de beginjaren van de dienstencheques en werden nadien nooit verhoogd. Terwijl de bedrijven grote winsten boeken en dividenden uitkeren aan hun aandeelhouders, willen ze niet toegeven aan een menselijke verhoging van de lonen voor de huishoudhulpen.”
Ijskoud wordt het stilaan in de woningen van de huishoudhulpen nu de energieprijzen de pan uitswingen.
De werkgevers lijken niet te beseffen hoe hard de energiecrisis is voor de huishoudhulpen. Ijskoud wordt het stilaan in de woningen van de huishoudhulpen nu de energieprijzen de pan uitswingen. “Onze boodschap is duidelijk: Aan dit jarenlange onrecht moet NU een einde komen”, eisen de vakbonden.
“De wantoestanden van de commerciële bedrijven binnen de dienstenchequesector nemen dus stilaan groteske vormen aan. We blijven er op hameren dat het overheidsgeld moet worden gebruikt voor de huishoudhulpen en niet mag dienen om privékapitaal te laten aangroeien en aandeelhouders te verrijken!
Het maatschappelijk belang moet voorop staan; op die manier kunnen dergelijk wanpraktijken vermeden worden.”
De acties van de huishoudhulpen kunnen gevolgd worden op www.degroteschoonmaak.net waarop de commerciële bedrijven met de grootste winsten en dividenden in kaart zijn gebracht. Zij mogen de komende weken een schoonmaakbeurt verwachten.
Bron: dewereldmorgen.be