De vakbonden bij de Belgische spoorwegen hebben een stakingsaanzegging ingediend voor in totaal 96 uur. Het gaat om twee 48 urenstakingen in november en december, zo melden ACOD Spoor, ACV Transcom en VSOA in een persbericht.

“Spoorvakbonden kondigen 96 urenstaking aan”, dixit de spoorbonden. Zo willen ze, uit onvrede over het verloop van de onderhandelingen over interne reorganisaties, het werk neerleggen van dinsdag 7 november 22 uur ‘s avonds tot donderdag 9 november 22 uur. Zowat een maand later moet een tweede staking volgen, van de avond van dinsdag 5 december tot donderdag 7 december 22 uur.

De bonden stellen dat ze de voorbije weken geconfronteerd werden met eenzijdige beslissingen in het kader van interne reorganisaties bij de Belgische spoorwegen. Daarbij werden volgens hen “elementaire principes van het sociaal overleg niet gerespecteerd”, dixit ACOD Spoor, ACV Transcom en ACLVB. Een laatste verzoeningsvergadering afgelopen dinsdag leverde geen vergelijk op. De bonden nemen onder meer de plannen van de directie om de opstarttijd van de treinbegeleiders in te korten niet.

“Tweemaal een 48 urenstaking is zeer ongebruikelijk, maar het ongenoegen op de werkvloer is dan ook nog nooit zo groot geweest”, zegt Günther Blauwens, Vlaams voorzitter ACOD Spoor in het persbericht. “De heersende personeelstekorten verhogen de werkdruk. Het personeel wordt elke dag geconfronteerd met falende werktools en een onwerkbare spoorwegstructuur. Er is meer dan ooit nood aan stabiliteit bij het spoor.” Reizigersorganisatie TreinTramBus begrijpt dat de vakbonden problemen hebben met sommige zaken bij het spoor, maar de plannen om 96 uren te staken, vinden geen genade. “Het is niet het moment. Het gaat al zo slecht met het spoor”, aldus voorzitter Meukens. “Er zijn veel vertragingen, de stiptheid is echt niet goed. Dan nog eens een keertje staken, is echt geen goed idee. Bovendien gaat het ineens om twee keer twee dagen staken. Dat betekent echt serieuze schade voor de reizigers.”

De dubbele 48 urenstaking is overdreven, klinkt het. En in de praktijk duurt de hinder langer. “Een 24 urenstaking die ‘s avonds om 22 uur begint, is de facto een 36 urenstaking. Het is een illusie dat de dienst hervat de volgende avond om 22 uur. Dat gebeurt pas de ochtend nadien. Dat vinden wij van het goede teveel.” Voor de reizigersorganisatie moeten de bonden een andere manier vinden om hun ongenoegen te uiten tegenover de directie van de spoorwegen. 

Bron: GVA