De blokkade in de haven van Zeebrugge waarbij bijna 2.000 vrachtwagenchauffeurs zijn gestrand, leidt tot hallucinante en onveilige situaties. Dat zegt Gert-Jan De Smet van transportbedrijf North Sea Express, waarvan tientallen chauffeurs getroffen zijn. Hij denkt dat de blokkade nog dagen of zelfs weken gevolgen zal hebben en dat die de economie miljoenen euro’s zal kosten.
In de omgeving van Zeebrugge staan op dit moment bijna 2.000 vrachtwagens geblokkeerd. Al dagenlang blokkeren boze landbouwers de toegang tot de haven van Zeebrugge. Heel wat vrachtwagenchauffeurs waren daar uiteraard niet op voorzien: ze hebben te weinig voedsel mee en hebben vaak ook geen toegang tot sanitair.
“Sinds dinsdagmiddag is de volledige haven geblokkeerd”, vertelt Gert-Jan De Smet, manager bij transportbedrijf North Sea Express. Tientallen chauffeurs die voor zijn bedrijf onderweg zijn, staan vast in Zeebrugge. En dat is niet alleen onaangenaam, maar ook ronduit gevaarlijk, zegt De Smet in “De ochtend” op Radio 1. “Ze staan op onveilige plaatsen: op de pechstrook of zelfs op de rechterrijstrook. Het zijn hallucinante situaties.”
De gouverneur van West-Vlaanderen heeft gisteren het provinciaal rampenplan afgekondigd. Wie nu nog naar Zeebrugge moet, kan terecht op de parking van de luchthaven van Oostende. Daar wordt catering en sanitair voorzien voor gestrande chauffeurs.
“Te weinig en te laat”, oordeelt De Smet. Al erkent hij wel dat “alles veiliger is dan dubbel geparkeerd te moeten staan op de rijweg”. Hij vreest overigens dat het aantal gestrande chauffeurs in de omgeving van Zeebrugge nog sterk kan stijgen. “In het weekend wordt het daar vaak wat drukker.”
Economische schade “loopt op tot in de miljoenen”
Ook financieel zijn de blokkades een aderlating. Het verlies voor zijn eigen bedrijf schat hij tot nog toe op zo’n 250.000 euro en “de totale economische schade zal in de miljoenen oplopen”, denkt De Smet. Zijn klanten – voornamelijk supermarkten in het Verenigd Koninkrijk – hebben voorlopig nog begrip voor de situatie, maar hij gaat ervan uit dat het begrip “op een bepaald moment op zal zijn”.
De Smet hoopt dan ook dat iedereen snel opnieuw aan de slag kan. Want zelfs wanneer de blokkade vandaag zou worden opgeheven, zijn de problemen nog niet van de baan. “Dat zal operationeel een grote uitdaging worden. Als iedereen nu naar Oostende gaat, moeten alle vrachtwagens daarna alsnog terug naar de haven om hun vracht te lossen.” En daarna moeten ze ook opnieuw weggeraken. “Dit zal nog dagen, of zelfs weken, gevolgen hebben.”
Bron: vrt.nws