“Watervalsysteem nog altijd heel sterk”
Een op de tien leerlingen uit het secundair beroepsonderwijs (bso) kreeg vorig jaar een C-attest, wat betekent dat hij zijn jaar moest overdoen. Dat zijn er drie keer meer dan in het algemeen secundair onderwijs (aso). Dat blijkt uit cijfers die de krant Het Nieuwsblad verzamelde. Volgens onderwijseconoom Kristof De Witte toont dit hoe sterk het watervalsysteem in het onderwijs nog altijd is.

Vorig schooljaar zaten volgens Het Nieuwsblad 164.155 leerlingen in de tweede of derde graad van het technisch (tso) of beroepssecundair (bso) onderwijs. Dat is ruim 55 procent van alle leerlingen in het secundair onderwijs. Van alle leerlingen in het bso kreeg 10,2 procent vorig jaar een C-attest, in het tso was dat 6,5 procent, in het aso was dat 3,3 procent. Een groot verschil dus.

Het aantal C-attesten in het beroepsonderwijs lag altijd al hoger. Met die cijfers van vorig jaar zitten we volgens de krant weer op het niveau van voor corona. Voor een verklaring wordt vooral gekeken naar het zogenoemde watervalsysteem: “zo hoog mogelijk” beginnen (aso), en als het daar niet lukt, kan je “nog altijd afzakken” naar tso of naar bso.   

Negatieve keuze

“Leerlingen worden steeds maar naar andere onderwijsvormen geleid”, zegt onderwijseconoom Kristof De Witte aan VRT NWS. “Op het einde van de rit kan je dan geen B-attest meer geven (overgaan naar het volgende jaar, met uitzondering van bepaalde studierichtingen, red). Dan wordt er dus een C-attest gegeven, zittenblijven. Om die leerlingen toch nog de kennis en vaardigheden te laten opdoen die ze nodig hebben aan het diploma te geraken.”

Volgens experts wordt een keuze voor tso of bso nog altijd als een negatieve keuze bekeken. Het “afzakken” kan leiden tot demotivatie, leerlingen die geen zin meer hebben in school of zich er minder voor gaan inzetten, met alle gevolgen vandien.

“Dit is echt wel een teken dat het watervalsysteem heel sterk ingebakken zit in ons onderwijs”, zegt De Witte. Enkele jaren geleden werd gestart met de modernisering van het secundair onderwijs. Dat moest iets doen aan het watervalsysteem, maar volgens sommigen verandert de modernisering daar maar weinig aan.

Bron: VRT nws