Alle sociale diensten, zorginstellingen, CAW’s en OCMW’s zijn overbelast door de coronalawine van hulpbehoevenden die op hen afkomt.

“Belastingdienst, ziekenkas, banken … Allemaal sluiten ze hun loket en verschuilen ze zich achter het internet. Ze nemen zelfs de telefoon niet meer op. Vooral oudere en kwetsbare mensen zijn daar de dupe van. Ten einde raad kloppen ze dan aan bij het OCMW. En die moeten het dan maar oplossen”, zegt de voorzitter van het OCMW in Retie.

Twintig jaar ervaring heeft ze als OCMW-voorzitter, gemeenteraadslid en schepen van Sociale Zaken. Wat ze vandaag hoort en ziet, heeft ze nog  nooit meegemaakt in haar loopbaan. “Onze sociale dienst wordt overstelpt met vragen en problemen waar we in wezen niets mee te maken hebben”, zegt ze. ”Vorige week stond hier nog een oud vrouwtje aan het loket met brieven, formulieren en een boete van de belastingdienst in haar handtas. Een computer had ze niet en via de telefoon geraakte ze niet binnen. Onze maatschappelijke werkers waren haar laatste strohalm.”

Bij veel  OCMW’s  in het land  krijgen ze zo almaar meer inwoners over de vloer: vooral senioren en sociaal zwakkeren die niet vertrouwd zijn met het internet en overal op een muur botsen. “Onze maatschappelijke werkers proberen hen waar mogelijk te helpen, maar vaak stoten ook wij op diezelfde muur”, zegt Margriet Blockx, die met pensioen gaat en de fakkel doorgeeft aan een jongere collega.

De ontslagnemende voorzitter en het personeel van het OCMW in Retie blijken niet alleen te staan met hun noodkreet. “We merken dat ook andere gemeenten rondom ons hiermee geconfronteerd worden”.

“Vele overheidsdiensten, maar ook banken en mutualiteiten gebruiken corona als excuus om hun loketten te sluiten en de mensen te verplichten hun zaken via het internet te regelen”.  . ”Sommige diensten kun je zelfs telefonisch al niet meer bereiken. ‘Sorry, wij werken niet meer met de telefoon. Punt!’ Dat krijgen de mensen  te horen. Zo is het gemakkelijk: kosten besparen door je dienstverlening af te bouwen op de kap van de bevolking. Het kan toch niet dat onze maatschappelijke werkers loket moeten spelen voor de banken, de belastingen, de pensioenen, de hulpkas en de ziekenkas, wel?”

Jef, een fictieve naam voor een papa van vier kinderen, is een van de vele cliënten die wanhopig hulp zocht bij het lokale OCMW. Hij  werkte als keukenhulp in een restaurant in de buurt, maar door corona verloor hij zijn job en belandde hij in de tijdelijke werkloosheid.

“Van de ene dag op de andere had ik geen loon meer”, zegt hij. ”Normaal zou ik een werkloosheidsuitkering krijgen via de hulpkas, maar blijkbaar was mijn dossier niet volledig. Via de telefoon geraakte ik niet binnen en dan ben ik maar naar het OCMW gegaan. Gelukkig werd ik daar wél goed geholpen door een vriendelijke medewerkster. Zij heeft ervoor gezorgd dat wij toen een voorschot op onze rekening gestort kregen. Zo konden we de huishuur weer betalen en eten kopen voor ons gezin. Ondertussen heeft zij mijn papieren van de hulpkas nog in orde gebracht. Maar ook zij, een specialist in administratie, kreeg dat niet onmiddellijk geregeld. Pas een maand later werd mijn eerste dop uitbetaald. Is dat niet erg?”

Volgens Neutr-On is er meer en meer stress onder de bevolking. Dat kan ook niet anders in deze moeilijke periode. Maar nu zijn de stoppen bij veel mensen aan het doorslagen. In de ziekenhuizen, bij de psychologen en psychiaters kan men de instroom van patienten niet meer aan. Alle openbare diensten hebben het extra moeilijk. Daarbij komen nog de negatieve berichten van de trage vaccinaties en  leveringen van vaccins die vertraging hebben. Daarom doen wij een oproep om vooral het hoofd koel te houden, kalm te blijven en de richtlijnen van de overheid te volgen totdat deze crisis  achter de rug is.