Na het nieuws over 280 jobs die moeten verhuizen waren er eind oktober spontane stakingen bij de Lijn. Vooral in de provincie Antwerpen was er veel hinder door de acties.
De spontane staking komt er als reactie op de aankondiging van De Lijn dat acht verouderde stelplaatsen en vijf onderhoudscentra zullen dichtgaan. Hierdoor zullen 280 personeelsleden moeten verhuizen en minstens twintig kilometer verder moeten gaan werken. De materie ligt bijzonder gevoelig.
De directie van De Lijn had op de ondernemingsraad het masterplan stelplaatsen voorgesteld. Er komen dertien nieuwe stelplaatsen, vier andere worden gerenoveerd en tegen 2025 zullen acht stelplaatsen en vier onderhoudscentra worden gesloten. De stelplaatsen en de onderhoudscentra zijn volgens De Lijn te klein, verouderd en niet geschikt om laadpalen voor elektrische bussen te plaatsen.
“Vier van de acht stelplaatsen bevinden zich in de provincie Antwerpen”, zegt een vakbondsman. “Het gaat om de stelplaatsen Mol, Westerlo, Aarschot en Tremelo. Een honderdtal chauffeurs zal vanaf 2025 minstens twintig kilometer verder moeten gaan werken. Deze ingreep zal een rechtstreekse impact hebben op het privéleven van deze mensen. Sommigen hebben pas een huis gekocht vlak bij een stelplaats en zullen zich mogelijk een tweede wagen moeten aanschaffen om op het werk te geraken. Dit ligt zeer gevoelig, de mensen zijn erg ontstemd.”
Vooral het niet of gebrekkig communiceren over de sluiting van de stelplaatsen zet kwaad bloed bij personeel en vakbonden.
“De directie heeft op de ondernemingsraad de praktische modaliteiten voor het personeel van de stelplaatsen die dichtgaan bekendgemaakt, zonder overleg en zonder de mensen op het terrein in te lichten”. “Dit is niet de normale gang van zaken en een zeer onprofessionele manier van aanpakken. Ik verwacht over de hele provincie Antwerpen ernstige hinder. De kans is groot dat er in Antwerpen, Mechelen en in de regio’s Turnhout, Mol, Broechem, Oostmalle, Hoogstraten en Wuustwezel geen enkele tram of bus zal uitrijden.”
“Het is hallucinant dat er op zo’n botte manier wordt omgegaan met 280 personeelsleden en hun plaats van tewerkstelling” zegt een vakbondsman. “Vorige week al was er op de ondernemingsraad een agendapunt over het masterplan stelplaatsen, maar zonder meer uitleg. Op het paritair comité zijn hier vervolgens vragen over gesteld, maar het zou over niet meer gaan dan verfraaiing en vergroening van een aantal stelplaatsen.”
Geen overleg
“De vraag of er ook stelplaatsen zouden sluiten, bleef onbeantwoord. Tot directeur-generaal Ann Schoubs net voor de ondernemingsraad donderdagochtend de vakbonden laat weten dat er wel degelijk stelplaatsen zullen sluiten. Geen reden tot paniek, volgens haar, want er is nog ruimte om te onderhandelen. Een beetje later blijkt op de ondernemingsraad dat het kader over de extra kilometervergoedingen voor het getroffen personeel al vastligt. De Lijn wil duidelijk niet praten met de vakbonden, dit is een aanfluiting van het sociaal overleg.”
Volgens de woordvoerder van De Lijn, zal de directie de werknemers verder informeren. “We gaan alles wat is aangekondigd, zo goed mogelijk uitleggen en individuele gesprekken voeren met het personeel. Er komen contactmomenten in de betrokken stelplaatsen en onderhoudscentra waarop de leidinggevenden beschikbaar zullen zijn voor alle vragen. De betrokken chauffeurs en technici zullen een individuele begeleiding krijgen om de verandering van werkplek zo goed mogelijk op te vangen.”
Eind oktober was het tram- en busverkeer in Vlaams-Brabant, West-Vlaanderen en Antwerpen al verstoord door een spontane staking over het sluiten van de stelplaatsen. De hinder vrijdag was ernstiger en wellicht in heel Vlaanderen voelbaar zijn, zeggen de vakbonden.
Ook staking in private bus- en carsector Er is al langer onvrede in de sector en de spontane staking in enkele stelplaatsen van De Lijn was voor vele buschauffeurs de trigger, aldus de vakbonden, die alle werknemers opriep om het werk neer te leggen en deel te nemen aan de stakingspiketten.
De reizigers waren minder amused door de acties. De honderdduizenden mensen die zijn aangewezen op het openbaar vervoer, kwamen bedrogen uit. Ook de komende weken en maanden verwacht men nog ellende op bus, tram en trein door stakingen. “Kan iemand ons uitleggen wat de reizigers eraan kunnen doen?” zei een boze dame.