Dinsdagavond 5 december om 22 uur was opnieuw een 48 urenstaking bij het spoor begonnen, tot en met donderdag 7 december. De NMBS voorziet een alternatieve treindienst op basis van het werkwillige personeel. Op woensdag en donderdag zullen slechts drie op de vijf IC-treinen rijden.

In november was er ook al een 48 urenstaking waar de drie vakbonden aan deelnamen. Deze keer besloot de christelijke vakbond ACV Transcom om zijn stakingsaanzegging in te trekken. De socialistische en liberale vakbond beslisten om wél door te zetten met de 48 urenstaking, omdat ze naar eigen zeggen niet genoeg vooruitgang zagen na de staking van november.

HR Rail, de juridische werkgever van het spoorpersoneel, zegt dat de staking van de socialistische vakbond ACOD Spoor en de liberale vakbond VSOA Spoor “totaal onverantwoord en onaanvaardbaar is ten aanzien van de treinreizigers”.

De NMBS voorziet een alternatieve treindienst. Zowel vandaag als morgen rijden drie op de vijf IC-treinen, twee op de vijf L-treinen en S-treinen en de meeste P-treinen rijden niet.

Globaal gezien rijden er op de twee dagen ongeveer evenveel treinen. “Enkel regionaal zijn er kleine verschillen”, zegt Dimitri Temmerman van de NMBS. “Maar het is niet zo dat als je trein vandaag rijdt, die ook automatisch op donderdag zal rijden.”

Reizigers die tijdens de 48 urenstaking de trein moeten nemen, kunnen daarom best vanaf vandaag de alternatieve treindienst raadplegen via de online reisplanner van de NMBS of via de app.

Waarom wordt er gestaakt?

Bij het spoorwegpersoneel is er heel wat onvrede over de interne reorganisatie en “productiviteitsmaatregelen” die directie wil doorvoeren. Onder meer de plannen om de opstarttijd van treinbegeleiders te halveren tot 10 minuten stoot op veel verzet.

Meer algemeen vragen de bonden de “stopzetting van de productiviteitsverhoging ten nadele van het spoorwegpersoneel”. “Tweemaal een 48 urenstaking is zeer ongebruikelijk, maar het ongenoegen op de werkvloer is dan ook nog nooit zo groot geweest”, zegt Günther Blauwens, Vlaams voorzitter van ACOD Spoor, in een persbericht. “De heersende personeelstekorten verhogen de werkdruk. Het personeel wordt elke dag geconfronteerd met falende werktools en een onwerkbare spoorwegstructuur.  Er is meer dan ooit nood aan stabiliteit bij het spoor.”

Wat als ik hinder ondervind?

Reizigers die door de staking (te) laat op hun werk of school zijn aangekomen, kunnen op de website van de NMBS een hinderattest downloaden. Dat attest is tot 7 dagen na de staking beschikbaar.

Of reizigers ook aanspraak kunnen maken op een financiële compensatie, hangt af van geval tot geval. De algemene regel is dat reizigers recht hebben op een volledige compensatie als ze tijdens hun treinreis meer dan 60 minuten vertraging hebben opgelopen of wanneer hun trein niet rijdt. Maar dat geldt niet wanneer ze al gewezen werden op de vertraging vooraleer ze een vervoersbewijs hebben gekocht.

Reizigers met een abonnement kunnen wel een volledige terugbetaling van hun treinrit aanvragen als de trein uit het alternatief aanbod toch niet gereden heeft of meer dan 60 minuten vertraging had. Maar als die reizigers uit voorzorg gebruik gemaakt hebben van een ander vervoermiddel, door bijvoorbeeld met de auto naar het werk te gaan, kunnen ze dan weer geen compensatie aanvragen. De NMBS raadt aan om bij grote vertragingen contact op te nemen met de klantendienst. Zij kunnen dan beslissen of je al dan niet recht hebt op een compensatie