Verschillende dienstenchequebedrijven trekken de administratieve kosten (fors) op. Dienstencheques worden in de praktijk nóg duurder: tot ruim 700 euro extra per jaar voor vier uur poetsen per week.
En geen fiscale aftrek meer.
Het was een van de eerste beslissingen van de nieuwe Vlaamse regering. Voor een dienstencheque betaal je vanaf 1 januari 10 in plaats van 9 euro. En de fiscale aftrek, waardoor je netto maar 7,2 euro betaalde, verdwijnt. Voor een gezin waar vier uur per week een huishoudhulp over de vloer komt, is dat een verschil van ruim 500 euro per jaar.
Maar daar blijft het niet bij. In de nasleep van die prijsverhoging door de overheid zijn verschillende dienstenchequebedrijven van plan om begin 2025 ook hun administratieve kosten op te trekken. Helan Huishoudhulp vervangt de forfaitaire vergoeding van 30 euro per kwartaal door een toeslag van 1,9 euro per uur. Bij vier uur huishoudhulp per week maakt dat nog eens ruim 200 euro verschil, zelfs als je rekening houdt met vakanties en ziekte.
Ook bij Het Poetsbureau staat er volgens onze informatie een prijsverhoging op de planning. Daar betaalde je dit jaar 1 euro per gewerkt uur bovenop de prijs van een dienstencheque. Marktleider Daenens trok ze begin dit jaar al op naar 1,9 euro per gewerkt uur, zorgbedrijf i-mens verhoogde de toeslag toen naar 5 euro per gewerkt uur.
Voor consumenten betekent het een extra toeslag, net nu de prijs van de cheques zelf al omhoog gaat. “Het is een sector in nood”, zegt Dennis Rombauts van sectorfederatie Federgon. “Eerder rekenden we al uit dat 43 procent van de dienstenchequebedrijven operationeel verlieslatend is. Bij ongewijzigd beleid zullen er hoogstwaarschijnlijk verschillende overkop gaan, ja.”
Er is nochtans sowieso al een prijsstijging van 39 procent – van 7,2 naar 10 euro per uur. Volstaat dat nog niet? “Het afschaffen van het fiscale voordeel komt in de staatskas terecht en dus niet bij de sector”, zegt Rombauts. “En van de 1 euro per cheque heeft de regering duidelijk gemaakt dat die integraal naar de huishoudhulpen moet gaan. We zijn nog in overleg met de vakbonden over de manier waarop. Als federatie hebben we voor de verkiezingen een prijsverhoging gevraagd, maar voor de werkgevers verandert er niets.”
“Bedrijven kunnen de bijkomende kosten alleen via de bij-facturatie verrekenen”, zegt Nico Daenens van het gelijknamige dienstenchequebedrijf. “Er zijn geen andere overheidsmaatregelen genomen om de situatie te verbeteren, ondanks de moeilijke situatie waar velen in zitten.” Voor de duidelijkheid: er verandert niets aan de manier waarop je dienstencheques bestelt. Bedrijven die een kost per gewerkt uur vragen, factureren dat achteraf apart. Net zoals ze nu een periodieke toeslag aanrekenen. Bij Helan spreken ze van een “eerlijker systeem” dat volgens hun eigen cijfers “voor 35 procent van de klanten zelfs goedkoper uitkomt”.
De vakbonden vragen al langer een betere verloning van de huishoudhulpen. Ze hekelden daarbij ook dat de grote dienstenchequebedrijven er wel degelijk in slagen om winst te maken. Volgens onze informatie is de malaise het grootst bij de kleine en middelgrote dienstenchequebedrijven. En dus niet bij de grote namen van hierboven. “Die houden nog net hun kop boven water. Maar omdat er geen extra beloftes vanuit de regering op til zijn, loopt het bij sommigen helemaal fout”, zegt een insider.
Bron:GVA