De werknemers van de fabriek van Tupperware in Aalst hebben nog altijd geen duidelijkheid gekregen over hun ontslagvergoeding. Een overleg tussen de vakbonden en directie heeft niets opgeleverd. De fabriek gaat na vandaag dicht, maar het blijft onzeker of de vestiging al dan niet failliet zal gaan.
In Aalst zijn vandaag zo’n 30 mensen begonnen aan de allerlaatste ochtendshift in de fabriek van Tupperware. Vandaag valt het doek over de fabriek van de plastic potjes. Het Amerikaanse moederbedrijf is vorig jaar in de problemen gekomen door te veel schulden.
De internationale potjesfabrikant zit al jaren in moeilijke papieren. Eerder dit jaar werd het moederbedrijf al overgenomen door enkele kredietverstrekkers. Die willen met 8 van de 67 markten wereldwijd verder gaan. Wat er met de anderen moet gebeuren, is onduidelijk.
De fabriek in Aalst krijgt van de Amerikaanse hoofdzetel na vandaag geen licentie meer. Maar volgens de vakbonden is er nog steeds veel onduidelijkheid. “Het is nog altijd afwachten hoe het verder moet met de mensen in Aalst. Er is vooralsnog geen faillissement aangevraagd door de bestuurders uit Amerika”, zegt Jan Holtyzer van ABVV.
Dat betekent ook dat er nog niets geweten is over mogelijke ontslagvergoedingen. “Er is vooral veel onzekerheid en kwaadheid bij de mensen. Tupperware België heeft altijd heel goed werk geleverd en nieuwe producten werden altijd eerst in ons land gemaakt door onze kennis en expertise. Maar nu worden de werknemers bij het grof vuil gezet.”
“Als je zo lang op het einde wacht, is het beter dat het einde er komt. De werknemers hebben al heel lang een zekere vorm van tijdelijke werkloosheid en dat snijdt ook in hun inkomen. Er moet duidelijkheid komen over hoe het nu verder gaat”, aldus Holtyzer.
Deze voormiddag hebben de vakbonden samengezeten met de plaatselijke directie. Dat overleg heeft voorlopig niets opgeleverd.
“We hebben heel weinig nieuws gehoord. De Amerikaanse bestuurders hebben nog altijd niets van hun laten horen. Zij zijn bevoegd om een mogelijk faillissement aan te vragen, nadat de licentie is stopgezet”, zegt Johan Quintelier van de christelijke vakbond ACV.
“De lokale directie gaat er nu alles aan doen om met hun advocaten te bekijken welke stappen ze verder kunnen zetten en of ze zelf een faillissement kunnen aanvragen”, zegt Quintelier.
Vanaf morgen wordt er dus niet meer gewerkt. De werknemers blijven op tijdelijke werkloosheid staan, tot er duidelijkheid is over een mogelijk faillissement. In het geval van een faillissement zullen de werknemers veel lagere ontslagvergoedingen krijgen.
Bron: VRT.nws
