Ziekenfondsen geviseerd

Ziekenfondsen geviseerd

Ziekenfondsen moeten zich totaal heruitvinden, zegt minister Vandenbroucke
De ziekenfondsen moeten zich totaal heruitvinden. Dat zegt minister van Volksgezondheid Frank Vandenbroucke (Vooruit) zaterdag in een interview met De Standaard. ‘Als ze dat nu niet doen, dan is er voor hen geen toekomst meer.’

“We zullen ze om te beginnen nog veel harder financieel afrekenen op de vraag of ze langdurig zieken wel voldoende helpen om weer werk te vinden”, antwoordt de minister op de vraag hoe de ziekenfondsen zich dan moeten aanpassen. “Ze krijgen nu meer dan een miljard euro werkingsmiddelen. Voor mijn part wordt dat straks volledig afhankelijk van de resultaten die ze boeken, en niet alleen op basis van de langdurig zieken.”

Vandenbroucke is bereid zowel de verplichte aanvullende verzekeringen als de vrije, optionele hospitalisatieverzekeringen kritisch tegen het licht te houden. Ook de verhoogde tegemoetkoming wil hij “kritisch bekijken”. “Ik wil voortaan rekening houden met het inkomen uit flexi-jobs en het roerend inkomen.”

De minister verzet zich wel tegen het N-VA-voorstel om de ziekenfondsen af te schaffen. “Zeggen dat je ze wilt afschaffen is makkelijk. Ik klop hier elke week op hun kop omdat ik wil dat ze zich aanpassen.”

Bron: De Morgen

15 jarige jobstudenten

15 jarige jobstudenten

Alle jongeren vanaf 15 jaar kunnen voortaan als jobstudent aan de slag. Maar ze mogen alleen “niet-industriële arbeid van lichte aard” uitvoeren. Dat staat in een koninklijk besluit dat deze week werd gepubliceerd in het Staatsblad, meldt de federale overheidsdienst Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg.

Het was wachten op het koninklijk besluit alvorens jongeren vanaf 15 jaar – ook zij die nog voltijds naar school gaan, wat tot nu niet het geval was – studentenarbeid kunnen verrichten. Het KB verduidelijkt welke taken zij mogen uitvoeren.

Het gaat dus om “niet-industriële arbeid van lichte aard”, of een aantal werkzaamheden “die geen specifieke scholing vergen en die niet worden verricht met of aan mechanische arbeidsmiddelen”.

Om welke jobs gaat het?
Concreet kunnen 15-jarigen ingezet worden als hulp aan het onthaal of vestiairemedewerker, werken als vakkenvuller of als verkoopassistent in de kleinhandel, of maaltijden en dranken bedelen en afruimen in de zorgsector.

Ook logistieke activiteiten zijn mogelijk, zoals bestellingen ontvangen, verpakken en verzenden, en voorraden beheren.

De 15-jarige jobstudenten mogen ook “lichte schoonmaaktaken” uitvoeren: “taken die een lage fysieke belasting met zich meebrengen, weinig kracht vereisen en van korte duur zijn waaronder afstoffen, afwassen, stofzuigen of dweilen van kleine ruimtes, prullenbak legen, ramen wassen op handhoogte, sanitair licht reinigen”, staat in het KB.   Wanneer en hoeveel? De jongeren mogen niet tijdens de lesuren werken. Op schooldagen mogen ze maximaal 2 uur werken, anders hoogstens 8 uur per dag. Ze mogen ook niet werken tussen 20 uur en 6 uur.  

De federale regering heeft studentenarbeid al op verschillende vlakken versoepeld. Zo mogen jongeren tot 650 uren werken aan verminderde sociale bijdragen. 

Bron: vrt nws

Spilindex in juni overschreden

Spilindex in juni overschreden

Volgens het Federaal Planbureau wordt de spilindex in juni, een maand vroeger dan verwacht, weer overschreden. Dan zal een deel van de werknemers in ons land bovendien voor het eerst met de zogenaamde ‘centenindex’ te maken krijgen, en arbeiders in de metaalsector lopen voorop.

Verrassend nieuws in de gepubliceerde inflatievooruitzichten: het Federaal Planbureau verwacht dat de spilindex al in juni overschreden zal worden. Eerder werd juli naar voren geschoven, maar het zal naar alle waarschijnlijkheid toch sneller gebeuren.
Wat de overschrijding van die spilindex ditmaal bijzonder maakt, is dat vanaf 1 juni de ‘centenindex’ van kracht is in ons land. Dat is een maatregel van de federale regering die inhoudt dat de automatische indexering voor lonen boven 4.000 euro bruto per maand en voor uitkeringen boven 2.000 euro afgetopt worden. Met andere woorden: de indexering zal slechts op het deel onder de 4.000 en 2.000 euro van het brutobedrag toegepast worden.

Belangrijke kanttekening daarbij: de maatregel moet binnen de regering wel nog goedgekeurd worden. “Sociale secretariaten en sociale partners wachten nog in spanning op de goedkeuring én publicatie van de wetgeving, om de nodige voorbereidingen te kunnen treffen voor de loonberekeningen vanaf juni”, zegt Tom Dirix, juridisch expert bij HR-bedrijf Acerta. Het is dus nog afwachten of het voorstel het uiteindelijk in deze vorm zal halen.
Ook arbeidseconoom Stijn Baert durft niet met zekerheid zeggen dat de deadline van 1 juni gehaald wordt. “De uitwerking van die centenindex bleek moeilijker dan gedacht. Er ligt wel een uitgewerkt voorstel dat binnen de regering afgeklopt is, maar dat moet dus nog door het parlement goedgekeurd worden. Ondertussen hebben de werkgevers zelfs al een alternatief voor die centenindex op tafel gelegd, dus het is zeker niet ondenkbaar dat het huidige voorstel nog sneuvelt. Maar de verwachting is wel dat het nog tijdig in orde komt.”

Metaalsector
De eersten die dat zullen voelen, zijn arbeiders in de petroleumnijverheid en cementfabrieken en arbeiders en bedienden in de gas- en energiebedrijven. Hun loon wordt immers telkens in juni geïndexeerd als er een indexering gebeurt. In de bouw, de metaalindustrie en de schoonmaaksector zijn de werknemers een maand later aan de beurt.
De prognose van HR-dienstverlener Acerta:


Ook de sociale uitkeringen en de lonen van overheidspersoneel zullen in september met 2 procent geïndexeerd worden en dus stijgen. Ook bij werknemers in de socialprofitsector – onder meer maatwerkbedrijven, woon-zorgcentra, ziekenhuizen en kinderopvanginitiatieven – gaat het brutoloon met 2 procent omhoog, al gebeurt het daar afhankelijk van het paritair comité in juli of in augustus. Dat is ook sneller dan verwacht.
De prognose van HR-dienstverlener Acerta:

Ook in andere sectoren wordt de indexering in de komende maanden doorgevoerd. Wanneer dat gebeurt, verschilt per sector en per paritair comité. Zij beslissen namelijk zelf op welk moment in het jaar zij de lonen laten stijgen.

Nog overschrijdingen
Het Federaal Planbureau verwacht dat ook in december 2026 en in augustus 2027 de spilindex overschreden zal worden.

Bron: GVA

Inflatie 4%

Inflatie 4%

Als gevolg van de oorlog in Iran is de Belgische inflatie in april in één maand tijd gestegen van 1,65 procent naar 4,01 procent, leren nieuwe cijfers van het statistiekbureau Statbel. Eerder op de dag was de berekening van die inflatiecijfers uitgemond in een politieke storm.

De werkgeversorganisatie VBO blokkeerde eerder op de dag de publicatie. Ze stelt dat de inflatie verkeerd berekend wordt en dat dat de werkgevers op kosten jaagt.
De eis is dat de regering instemt met een berekeningsmethode die hogere energieprijzen geleidelijker laat wegen op de inflatie.
De oorlog in het Midden-Oosten neemt een stevige hap uit de portefeuille van de Belg. De prijzen stegen in april ruim dubbel zo snel als de maand daarvoor, leren cijfers van het Belgische statistiekbureau Statbel. Terwijl de inflatie in maart 1,65 procent bedroeg, is die in april gestegen tot 4,01 procent. Het is van januari vorig jaar geleden dat de inflatie nog boven 4 procent lag.

Die forse klim is voornamelijk te wijten aan de hogere energieprijzen: aardgas was bijvoorbeeld 23 procent duurder dan een maand eerder, de prijzen voor motorbrandstoffen liggen 12,3 procent hoger dan in maart. De kerninflatie, die geen rekening houdt met de prijsevolutie van de energieproducten en de onbewerkte voedingsmiddelen, bedraagt 3,55 procent in april. Een maand eerder was dat 2,72 procent.

De publicatie van de inflatiecijfers had behoorlijk wat voeten in de aarde. Statbel kon de data pas bekendmaken nadat federaal minister van Werk David Clarinval (MR) ze had goedgekeurd. Dat is uitzonderlijk, want doorgaans neemt de indexcommissie van Statbel, waarin ook de vakbonden en werkgevers zijn vertegenwoordigd, dat op zich. Maar die slaagde er woensdag niet in een consensus te vinden na protest van de werkgeversorganisatie VBO.

‘Al twee weken zeggen we dat de methodologie om de inflatie te berekenen niet klopt in deze tijden van fel stijgende energieprijzen’, zegt Pieter Timmermans, de gedelegeerd bestuurder van het VBO. ‘Dat is voor ons problematisch, omdat dat hoge cijfer via de automatische indexering van de lonen rechtstreeks doorsijpelt in de kosten van bedrijven.’
En zo is de publicatie van de maandelijkse inflatiecijfers, doorgaans een technocratische kwestie, plots uitgemond in een politiek gevecht.

‘Het is urgent’
De Groep van Tien, waarin de vakbonden en de werkgevers op nationaal niveau met elkaar overleggen, raakte het vorige week eens over een advies aan de regering om de inflatie anders te berekenen. Ze stelt voor de gas- en elektriciteitsprijzen niet langer te vergelijken met het niveau van een jaar eerder, maar een gemiddelde van de voorbije twaalf maanden te berekenen.

Het VBO stelt dat een foute berekening van de energie-inflatie leidt tot een te snelle indexering van de lonen en dus tot te hoge kosten voor werkgevers.
De logica daarachter is dat gezinnen niet iedere maand van energiecontract veranderen en velen een contract met een vaste prijs hebben. De stijgende prijzen op de energiemarkt raken hen dus maar met vertraging. Het is dan ook niet logisch om zo’n stijging meteen volledig op te nemen in het inflatiecijfer. De vakbonden zijn het eens met die andere methodologie.

Het zit Timmermans hoog dat de regering die andere berekening niet wil omarmen, terwijl ze wel een deal van 80 miljoen euro maakte om de energiekosten voor de bevolking te milderen. ‘Een deel van de kosten daarvan is voor de rekening van de bedrijven. Het was een mooi pakket geweest als daarin de nieuwe inflatiemethodologie meegenomen was.’

Ondertussen blijven de oude regels van kracht, waardoor de publicatie van een fors gestegen officieel inflatiecijfer kan leiden tot de automatische indexering van lonen. ‘Ik had dit signaal liever niet gegeven’, zegt Timmermans. ‘Maar het is urgent.’

Ramkoers met regering
Het toont hoe de werkgevers op ramkoers zijn geraakt met de federale regering. In de bedrijfswereld is de ergernis over de regering gegroeid door de traagheid van de hervormingstrein, de blokkade rond dossiers als de uitbreiding van de flexi-jobs en de administratieve rompslomp die het gevolg is van sommige compromissen.

Het leidde ertoe dat de werkgevers hun kar keerden over de gedeeltelijke indexering. Terwijl ze het plan aanvankelijk omarmden, keerden ze het de rug toe toen alle details bekend werden. Die maakten niet alleen de complexiteit duidelijk, maar toonden ook dat aan de werkgevers een sociale bijdrage wordt gevraagd waarvan het bedrag nog altijd niet bekend is en die voor onbepaalde tijd doorloopt.

Lees meer
Centenindex is belastingverhoging met dikke saus erover
Het voordeel van de gedeeltelijke indexering werd daarmee in de ogen van de bedrijfswereld een nadeel. Ook professor Gert Peersman (UGent) spreekt van een ‘belastingverhoging met een dikke saus erover’.

Cijfergevecht
Ook de vakbonden willen de gedeeltelijke indexering weg, maar dan om een andere reden. Ze vinden dat alle lonen voluit moeten meestijgen met de inflatie.

ABVV-voorzitter Bert Engelaar steunt daarom het aanpassen van de methodologie om de energieprijzen trager te laten doorsijpelen in het officiële inflatiecijfer, maar vindt dat in afwachting daarvan de demarche van het VBO over het blokkeren van de inflatiepublicatie niet kan.

De regering is er ondertussen nog altijd niet van overtuigd dat ze haar centenindex moet laten vallen, zoals de sociale partners vragen, om die te vervangen door een gewone indexering die trager loopt wegens de andere berekening van de energieprijzen. Tussen de sociale partners en de regering is een cijfergevecht bezig over de impact op de begroting van beide voorstellen.

1 mei

1 mei

1 Mei, de dag van de arbeid.
We zijn altijd benieuwd wat onze politici in hun toespraken komen verklaren. En of ze dan in het politieke beleid hun belofte wel houden.
Conner Rousseau legde in zijn 1 mei-toespraak nog eens de miljonairstaks op tafel: “Anders komt het niet goed met de begroting”, zei hij.
Tijdens zijn 1 mei-toespraak heeft Vooruit-voorzitter Conner Rousseau nog eens benadrukt dat er een miljonairstaks moet komen. De socialisten zullen die bij de begrotingsbesprekingen van de komende weken op tafel leggen. “Wie het echt meent met de begroting, zal niet anders kunnen dan ook de superrijken aan te spreken met een miljonairstaks.”
Zoals gebruikelijk komen de socialisten op de vooravond van 1 mei samen om een politieke boodschap de wereld in te sturen. Dat gebeurt dit jaar in de Koninklijke Bibliotheek op de Kunstberg in Brussel. En net zoals vorig jaar staan de kopstukken van de socialistische beweging – naast Rousseau ook ABVV-voorzitter Bert Engelaar en de topman van Solidaris Paul Callewaert – samen op de podium.

Klein select clubje
Bij de Vooruit-voorzitter leverde de speech geen grote verrassingen op. Hij legde naar aanleiding van de nieuwe besparingsronde die eraan komt nog eens de miljonairstaks op tafel. Vooruit haalde al een meerwaardebelasting binnen, maar daar moet dus nog een miljonairstaks bovenop komen. Een belasting van 0,3 procent voor wie meer dan 1 miljoen euro aan financiële activa bezit.
“Om dit land op orde te krijgen, zullen we iets moeten vragen aan zij die dat niet eens gaan voelen. Een bijdrage van een klein select clubje. Een bijdrage waar sommigen van die club zelf om vragen. Een bijdrage omdat het anders niet goed komt met de begroting van ons land”, dixit Rousseau, die eraan toevoegde dat zijn partij het menens is met het voorstel. Omdat het volgens hem rechtvaardig en solidair is.

1 Mei, de dag van de arbeid.
We zijn altijd benieuwd wat onze politici in hun toespraken komen verklaren. En of ze dan in het politieke beleid hun belofte wel houden.
Conner Rousseau legde in zijn 1 mei-toespraak nog eens de miljonairstaks op tafel: “Anders komt het niet goed met de begroting”, zei hij.
Tijdens zijn 1 mei-toespraak heeft Vooruit-voorzitter Conner Rousseau nog eens benadrukt dat er een miljonairstaks moet komen. De socialisten zullen die bij de begrotingsbesprekingen van de komende weken op tafel leggen. “Wie het echt meent met de begroting, zal niet anders kunnen dan ook de superrijken aan te spreken met een miljonairstaks.”
Zoals gebruikelijk komen de socialisten op de vooravond van 1 mei samen om een politieke boodschap de wereld in te sturen. Dat gebeurt dit jaar in de Koninklijke Bibliotheek op de Kunstberg in Brussel. En net zoals vorig jaar staan de kopstukken van de socialistische beweging – naast Rousseau ook ABVV-voorzitter Bert Engelaar en de topman van Solidaris Paul Callewaert – samen op de podium.

Klein select clubje
Bij de Vooruit-voorzitter leverde de speech geen grote verrassingen op. Hij legde naar aanleiding van de nieuwe besparingsronde die eraan komt nog eens de miljonairstaks op tafel. Vooruit haalde al een meerwaardebelasting binnen, maar daar moet dus nog een miljonairstaks bovenop komen. Een belasting van 0,3 procent voor wie meer dan 1 miljoen euro aan financiële activa bezit.
“Om dit land op orde te krijgen, zullen we iets moeten vragen aan zij die dat niet eens gaan voelen. Een bijdrage van een klein select clubje. Een bijdrage waar sommigen van die club zelf om vragen. Een bijdrage omdat het anders niet goed komt met de begroting van ons land”, dixit Rousseau, die eraan toevoegde dat zijn partij het menens is met het voorstel. Omdat het volgens hem rechtvaardig en solidair is.

Of het voorstel bij de andere regeringspartijen in goede aarde valt, valt te betwijfelen. MR is sowieso tegen. En premier Bart De Wever waarschuwde de Vlaamse socialisten op Villa Politica al: “In mijn ervaring zijn de dingen die je met de fanfare op kop eist toch zelden de dingen die uit onderhandelingen komen. Als ik een goede raad mag geven: als je echt iets wil, spreek er dan zo weinig mogelijk over.”

1 euro bij de dokter
De Vlaamse socialisten dringen er overigens ook op aan om sociale misbruiken weg te werken. Rousseau verwees daarbij naar het voorstel van N-VA-voorzitster Valerie Van Peel om te snijden in de verhoogde tegemoetkoming. Zij vindt het niet normaal dat mensen die met een Porsche rijden toch maar 1 euro moeten betalen bij de dokter. “En dus, collega’s van de N-VA., laat ons daar samen een eind aan maken. Zodat iemand die een Porsche kan betalen ook het normaal tarief bij de dokter betaalt”. Rousseau had het over het einde van het profitariaat.

Een 1 mei-toespraak zou tot slot geen 1 mei-toespraak zijn zonder het belang van de index te benadrukken. Nu die index weer onder druk staat, verzekerde de Vooruit-voorzitter dat hij niet zal toestaan dat die wordt aangepakt. “Niet vandaag, niet morgen, nooit”.

Neutr-On vindt zijn toespraak maar een mager beestje, net als vorige jaren veel blabla. Neutr-On pleit al jaren voor een vermogenstaks van 2 % voor alle vermogens hoger dan 2 miljoen euro.

De Raoul Hedebouw en Peter Mertens hielden op 1 mei 2026 toespraken voor de PVDA. De kern van hun boodschap was: sterke kritiek op de federale regering van Bart De Wever en de geplande pensioenhervormingen; verzet tegen de “pensioenmalus” en sociale besparingen; steun aan vakbondsacties en stakingen; oproep voor een “miljonairstaks”; expliciete verdediging van socialisme als alternatief voor kapitalisme. Hedebouw zei onder meer dat de regering “geen draagvlak” heeft voor haar beleid en dat sociale protesten al verschillende maatregelen hebben afgezwakt of uitgesteld. Hij riep ook Vooruit op om niet mee te stemmen met de pensioenmalus. Peter Mertens legde sterk de nadruk op het omzetten van “woede” in “collectieve kracht”. Hij stelde dat acties en stakingen mensen opnieuw organiseren en waarschuwde dat frustratie anders door extreemrechts kan worden gebruikt. Een opvallende slogan van de PVDA dit jaar was: “Tegenover hun oorlogen plaatsen wij vrede. Tegenover een kapitalisme zonder toekomst plaatsen wij het socialisme.”

Je kan de volledige toespraken lezen op de officiële website van PVDA

In Franstalig België botsten PS en MR openlijk. Paul Magnette (PS) beloofde dat zijn partij “alles wat rechts heeft afgebroken, beter zal opbouwen” en verwees naar het Spaanse model van Pedro Sánchez als inspiratie voor een progressieve koers. MR voorzitter Georges Louis Bouchez koos dan weer voor een opvallende locatie: de mijnsite van Blegny. Dat werd door PS als een provocatie gezien, maar Bouchez gebruikte het podium om de socialisten aan te vallen en “koopkracht” te claimen als hét liberale thema. Hij hekelde Magnette’s bewondering voor Spanje en wees op corruptieschandalen en lage lonen daar.
Ook in Vlaanderen bleef koopkracht een centraal strijdpunt.
Vlaams Belang zette het thema prominent in de verf en probeerde zich te positioneren als de partij die de financiële druk op gezinnen het best begrijpt.
N VA kreeg op 1 mei vooral aandacht door het energie-dossier: het nieuws over een mogelijk akkoord met ENGIE over een volledige staatsovername van de kerncentrales domineerde de dag. Tegelijk werd de partij door het ABVV geviseerd als medeverantwoordelijk voor een besparingslogica.

Het ABVV  zelf richtte zijn 1‑mei‑boodschap vooral op vermogensfiscaliteit. De vakbond stelde dat er 21 miljard euro te rapen valt via een eerlijkere belasting op vermogen en wees daarbij expliciet naar N‑VA en CD&V als partijen die volgens hen sociale afbouw mogelijk maken.