Hoe kan fietsen worden aangemoedigd? De regering lijkt het antwoord te hebben gevonden: door de belastingvrije kilometervergoeding te verhogen. Het probleem is dat ze niet voor iedereen zou gelden…

De overheid doet er alles aan om autoritten te beperken, niet alleen om milieu- en emissieredenen, maar ook vanwege de files die de maatschappij elk jaar miljarden kosten en omwille van de volksgezondheid, aangezien beweging veel ziekten voorkomt.

Sinds enkele jaren stijgt het aandeel fietsers in België, vooral in de grote steden. De overheid wil deze groei ondersteunen en heeft wellicht een oplossing gevonden: het verhogen van de belastingvrije kilometervergoeding voor fietsende werknemers.

De regering heeft al besloten om deze vergoeding te verhogen. Vanaf 2024 zal dat bedrag aanzienlijk worden verhoogd, van 0,27 euro per afgelegde kilometer tot 0,35 euro per kilometer. De vergoeding zal echter worden beperkt tot 2.500 euro per jaar, wat overeenkomt met een traject van 34 km per dag gedurende 210 werkdagen (d.w.z. een gemiddeld werkjaar).

Volgens Le Soir, die de ministers achter de maatregel, Vincent Van Peteghem (CD&V) en Frank Vandenbroucke (Vooruit), interviewde, is deze financiële berekening logisch, aangezien de statistieken aantonen dat 92% van de werknemers die naar het werk fietsen minder dan 15 km afleggen (of 30 km op een dag). De verenigingen die de fietsers vertegenwoordigen zijn blij met de maatregel, want elke stijging is natuurlijk de moeite waard. Het enige probleem is dat nog niet alle werknemers ervan kunnen profiteren, omdat de maatregel alleen geldt voor de privésector. Dit betekent dat werknemers in de publieke sector er niet van kunnen genieten. Voor hen blijft de vergoeding gemaximeerd op 0,15 euro/km, oftewel minder dan de helft! Dit kan komen doordat veel werknemers in de privésector een bedrijfswagen hebben, en deze verhoging zou hen kunnen overhalen om daar afstand van te doen. Afwachten maar…