De autosector heeft het al twee jaar erg zwaar. Er was de coronacrisis en de lockdowns die de verkoop verhinderden en dan meteen daarna het tekort aan cruciale elektronische chips dat de productielijnen al enkele maanden stillegt. Daarnaast blijft de markt ook veel tekenen van onzekerheid vertonen door de veranderende wetgeving en de gedwongen overgang naar de elektrische auto. Verward en vaak verkeerd geïnformeerd, geeft de consument er daarom de voorkeur aan om zijn aankoop uit te stellen.

De automarkt stortte in 2020 en 2021 volledig in. Op twee jaar tijd is ze inderdaad met 30% gekrompen door de coronacrisis, maar ook door de tekorten aan chips en andere grondstoffen. Wordt 2022 een beter jaar?

De prijzen van de tweedehandswagens daarentegen stijgen sterk in België

FEBIAC heeft zopas de verkoopcijfers van nieuwe wagens in 2021 bekendgemaakt. En het is een koude douche: de inschrijvingen daalden in België met 11,21% in 2021, met een spectaculaire daling in december (-32,25%). De merken blijven echter hoopvol dat de verkoop die in 2021 niet werd gerealiseerd, wordt uitgesteld naar 2022. Afwachten maar…

In een persbericht geeft FEBIAC aan dat “de inschrijvingen die de leveringen van voertuigen weerspiegelen, een vertraging hebben in vergelijking met de vraag” en dat “de invoerders goed gevulde orderboeken melden”.  We hopen het voor hen, aangezien we ver verwijderd zijn van de gebruikelijke cijfers, want de voorbije jaren vloog de markt van record naar record. In 2019 telde de markt voor nieuwe auto’s nog 550.000 auto’s, een niveau dat inmiddels is gedaald naar… 383.000 stuks. Dat is dus een daling van 30% in slechts twee jaar.

In deze context zijn het de algemene constructeurs die het meest te lijden hebben, omdat juist zij de grote verkoopvolumes nodig hebben om winstgevendheid te zijn. Renault zag zijn verkoop bijvoorbeeld meer dan gehalveerd: van 48.500 auto’s in 2019 is de Franse fabrikant gedaald naar slechts 20.000 dit jaar.

Deze situatie bewijst in ieder geval één ding: de noodzaak voor deze constructeurs om meer te vertrouwen op een waardering in plaats van op Quicks Win op basis van een kortetermijnvisie zoals deals met verhuurbedrijven, enz., legde de Renault-woordvoerder uit aan de economische krant L’Écho. En de andere fabrikanten verkeren in dezelfde situatie: -13,8% voor VW, -15,13% voor Peugeot of -30,2% voor Fiat. Zoals wel vaker doen premiummerken het beter en hebben ze duidelijk minder last van de sterke schommelingen in de markt.

Wat zijn de vooruitzichten voor 2022?

Toch bevestigen fabrikanten dat de orderboeken vol zijn en dat de klanten, zelfs particulieren, bereid zijn om te wachten. Dit bewijst dat de mobiliteitsbehoeften er zijn. De schommelingen zijn op dit moment abrupt, maar niets wijst erop dat ze zullen aanhouden. Het zou volstaan om alles weer vlot te laten lopen (op vlak van de aanvoer van onderdelen) om de cijfers weer in het groen te krijgen. Of toch bijna.

In deze context hadden constructeurs ook graag een normaal autosalon gezien, maar een nieuwe opstoot van de pandemie heeft daar anders over beslist. Hopen maar dat 2022 een beter jaar wordt. Ondertussen floreert de tweedehandsmarkt wel volop.