2025 loert om de hoek. Wat staat werkgevers en werknemers te wachten? Welke hr-thema’s zullen nog meer op de voorgrond treden? Blijft de ‘war for talent’ aanhouden? En hoe kijken we volgend jaar naar thuiswerken? Nicolas Maes, directeur klantenorganisatie bij hr-dienstengroep Liantis, deelt een inkijk in het arbeidslandschap van 2025. Met ruim vijftien jaar ervaring in de hr-sector selecteert hij voor Jobat.be de trends die het meest in het oog springen.
1. De arbeidsmarkt vertraagt
Nicolas Maes wijst als eerste op het stilvallen van jobcreatie in België. “Cijfers van de Nationale Bank tonen aan dat voor het eerst sinds begin 2020, de werkgelegenheid in dalende lijn is. Het aantal faillissementen in Vlaanderen was nog nooit zo hoog, en dat heeft een impact. Het aantal arbeidersprofielen daalt al bij onze klanten. En arbeiders zijn, omdat zij vaak in primaire sectoren zoals de bouw werken, de figuurlijke kanaries van de economische koolmijn.”
Een daling in het aantal arbeiders is vaak een voorbode voor een terugval in de economische groei. “Er ontstaat een zekere stress bij werkgevers en werknemers. Mentaal welzijn zal dan ook een belangrijk thema blijven in 2025. Tegelijk zullen bedrijven blijven vechten voor talent – in bepaalde sectoren zelfs in extreme mate. Maar de macht tijdens onderhandelingen, bijvoorbeeld rond thuiswerk, zal misschien weer wat verschuiven richting de werkgever.”
2. Meer digitalisering en AI
Intussen is het twee jaar geleden dat ChatGPT overal het nieuws haalde. Maes ziet hoe veel bedrijven intussen met artificiële intelligentie aan de slag zijn gegaan. “Sommige zitten nog in de beginfase, maar andere integreren AI al volop in hun bedrijfsprocessen. Die shift versterkt het belang van opleidingen. Medewerkers die in 2025 bijvoorbeeld met Copilot starten, moeten leren een goede prompt te formuleren en geen bedrijfsgevoelige data in te geven.”
Werkgevers moeten vanaf 2025 elke werknemer jaarlijks een aantal opleidingsdagen aanbieden. Maar als werknemer moet je ook openstaan voor bijscholing. “De mate waarin je je kan aanpassen aan veranderingen, wint aan belang. Stel dat AI een repetitieve administratieve taak van je overneemt, en jij daarom een nieuwe opdracht krijgt bij de klantenservice van je bedrijf. Dan moet je een opleiding kunnen en willen volgen rond de nodige soft skills in die nieuwe branche.”
3. Loon is bespreekbaar
“Trends in de hr-sector starten meestal niet op 1 januari”, gaat de expert verder. “Maar onder druk ontstaan veranderingen. In 2023 vaardigde de EU een loontransparantierichtlijn uit. Lidstaten zetten die richtlijn om in wetten, en vanaf 2026 is de Belgische loontransparantiewet van kracht. Bedrijven met meer dan honderd medewerkers zijn dan verplicht inzicht te verschaffen in verloning.”
Dat moet loon bespreekbaarder maken, en zo helpen de loonkloof tussen mannen en vrouwen te dichten. “Vacatures zullen dan ook onmiddellijk een loonindicatie geven. We verwachten die tendens ook volgend jaar al te zien.”
4. Meer en meer een ‘gig economy’
Zegt dat je weinig? “De term slaat op de flexibilisering van de arbeidsmarkt. Meer en meer werknemers zijn op zoek naar manieren om flexibel of voor beperkte periodes te werken, terwijl werkgevers zo hun pool vaste medewerkers tijdelijk versterken. De trend blijkt ook uit de cijfers. Het aantal flexi-jobbers lag bij Liantis in oktober 11 procent hoger dan in oktober 2023. Daarnaast steeg het aantal Vlaamse freelancers in 2023 volgens Unizo met 5 procent.”
Die keuzes voor flexibiliteit creëren een uitdaging: je bedrijfscultuur bewaken. “Stel dat je een freelancer inschakelt voor de geschreven communicatie naar je klanten. Voor een gewenst resultaat moet die persoon goed weten waar het bedrijf voor staat. Je wil ook vermijden dat door andere gewoontes er twee aparte culturen ontstaan op de werkvloer.”
5. Hybride werken: het nieuwe normaal
Hybride werken is natuurlijk niet nieuw, maar volgens Nicolas Maes is het minder een verhaal van ‘vrijheid, blijheid’ dan kort na de coronapandemie. “Het afgelopen jaar stelden sommige bedrijven – denk maar aan Amazon – een ultimatum om hun medewerkers thuiswerk te doen opgeven. Dat bleek weinig succesvol: andere bedrijven pakken dan net uit met thuiswerk als uniek voordeel.”
Maes ziet een norm ontstaan van twee thuiswerkdagen per week, met duidelijke afspraken rond wie kan thuiswerken en wanneer. “Toch hebben bepaalde bedrijven nog altijd schrik om de stap te zetten naar thuiswerk. Zij vrezen in te boeten op de bedrijfscultuur en verbondenheid tussen collega’s.”
Bron: HLN