In Vlaanderen hebben de ondernemingsrechtbanken in de eerste zes maanden van dit jaar 3.537 faillissementen uitgesproken. Dat blijkt maandag uit gegevens van handelsinformatiekantoor GraydonCreditsafe. Het gaat om het hoogste aantal ooit tijdens een eerste jaarhelft.

Vergeleken met dezelfde periode vorig jaar – toen ook al een record – namen de faillissementen in Vlaanderen nog met meer dan 5 procent toe. De meeste faillissementen zijn te vinden in de bouwsector, waar er met 856 vonnissen sprake is van een stijging met zowat een vijfde. Daarna volgen de horeca (587) en de sector dienstverlening aan bedrijven (485).

Dat de faillissementen in de bouwsector fors oplopen is volgens GraydonCreditsafe onder andere verbonden aan “het uitzuiveren van frauduleuze ondernemingen” in bepaalde gerechtelijke arrondissementen. “Daarnaast zien we dat vooral bedrijven die eerder in de eindfase van een bouwproject optreden, ertussenuit gaan”, zegt het handelsinformatiekantoor. Dat zou niet alleen te maken hebben met de fors gestegen prijzen van materialen en loonkosten, maar aan het einde van bouwprojecten zouden ook “meer facturen onbetaald” blijven.

In Vlaams-Brabant en Oost-Vlaanderen is er sprake van een recordaantal faillissementen, terwijl die ook in Limburg nog zijn toegenomen. Antwerpen en West-Vlaanderen tekenen daarentegen dalingen op.


Opnieuw recordaantal faillissementen in Vlaanderen in eerste jaarhelft

© Peter Hilz

In Vlaanderen hebben de ondernemingsrechtbanken in de eerste zes maanden van dit jaar 3.537 faillissementen uitgesproken. Dat blijkt maandag uit gegevens van handelsinformatiekantoor GraydonCreditsafe. Het gaat om het hoogste aantal ooit tijdens een eerste jaarhelft.

Vergeleken met dezelfde periode vorig jaar – toen ook al een record – namen de faillissementen in Vlaanderen nog met meer dan 5 procent toe. De meeste faillissementen zijn te vinden in de bouwsector, waar er met 856 vonnissen sprake is van een stijging met zowat een vijfde. Daarna volgen de horeca (587) en de sector dienstverlening aan bedrijven (485).

Dat de faillissementen in de bouwsector fors oplopen is volgens GraydonCreditsafe onder andere verbonden aan “het uitzuiveren van frauduleuze ondernemingen” in bepaalde gerechtelijke arrondissementen. “Daarnaast zien we dat vooral bedrijven die eerder in de eindfase van een bouwproject optreden, ertussenuit gaan”, zegt het handelsinformatiekantoor. Dat zou niet alleen te maken hebben met de fors gestegen prijzen van materialen en loonkosten, maar aan het einde van bouwprojecten zouden ook “meer facturen onbetaald” blijven.

In Vlaams-Brabant en Oost-Vlaanderen is er sprake van een recordaantal faillissementen, terwijl die ook in Limburg nog zijn toegenomen. Antwerpen en West-Vlaanderen tekenen daarentegen dalingen op.

De Vlaamse faillissementen gaan gepaard met het verlies van 9.265 banen, ruim een derde meer dan tijdens de eerste helft van 2023. Vooral het faillissement van busbouwer Van Hool – uit Koningshooikt – met 2.535 verloren jobs – zit daar voor iets tussen. Op een verre tweede plaats volgt het faillissement van het Waregemse textielbedrijf MC Three Carpets, met 262 verdwenen banen.

Door Van Hool was het banenverlies door faillissementen in Vlaanderen in de eerste helft van 2024 dan ook het hoogst in de auto-industrie (2.539). De bouw (1.223) en de horeca (1.192) vervolledigen de top drie.

Voor heel België meldt GraydonCreditsafe in totaal 6.008 faillissementsuitspraken tijdens de eerste zes maanden van 2024. Het gaat om een stijging met 7 procent vergeleken met dezelfde periode in 2023 en het hoogste aantal sinds 2019 (6.224). Daardoor kwamen alles samen 14.677 banen op de tocht te staan.

Ook federaal zijn de meeste faillissementen in de bouw (1.352) en de horeca (1.035) terug te vinden. GraydonCreditsafe wijst daarnaast onder meer nog op een opvallende stijging van het aantal vonnissen bij de garagehouders, bij wie “alle records sneuvelen”: met 252 faillissementen is sprake van een vijfde meer. “Dat wordt enerzijds verklaard door de sterke stijging van het aantal elektrische voertuigen die beduidend minder onderhoud vergen, alsook de veranderde marktvisie van de grote automerken die zich richten op minder maar hypergesofisticeerde toonzalen”, luidt het.

Bron: Nieuwsblad.be