Aquafin kampt met gigantische overschotten aan gezuiverd afvalwater

Terwijl de droogtecommissie oproept om spaarzaam om te springen met water, zit Aquafin met gigantische overschotten aan gezuiverd afvalwater.

Het gaat om zowat 250 miljoen liter per dag, dat gratis ter beschikking staat van bedrijven in de buurt van de zuiveringsinstallaties. Maar bijna nergens vindt het afnemers, waardoor het kostbare water gewoon wegvloeit naar zee, schrijven de kranten van Mediahuis.

‘We zuiveren elk jaar ongeveer 800 miljoen kubieke meter (800 miljard liter, red.) afvalwater van de Vlaamse gezinnen volgens strenge normen’, zegt Aquafin in de krant. Dat water wordt gratis ter beschikking gesteld voor wie wil, maar op dit moment gaan amper 32 bedrijven in op het aanbod. Het enige dat de ondernemingen moeten doen is zelf voorzien in pompen en leidingen, en voor velen is het op korte termijn goedkoper om water uit het bestaande drinkwaternet te halen.

En dus komt het gezuiverde afvalwater van Aquafin gewoon in beken en rivieren terecht. Voor een deel is dat noodzakelijk, om te vermijden dat die droog komen te staan. Maar zo’n 100 miljard liter zou wel naar bedrijven kunnen vloeien, klinkt het in de krant.

Voor landbouwers staat het water niet beschikking, als voorzorgsmaatregel tegen PFAS.

Bron: Knack

Torenhoge energieprijzen geven critici westerse sancties extra munitie: ‘Dit klinkt Poetin als muziek in de oren’

Torenhoge energieprijzen geven critici westerse sancties extra munitie: ‘Dit klinkt Poetin als muziek in de oren’

 ‘De Europese eenheid gaat serieus getest worden deze winter’, zegt energiespecialist Thijs Van de Graaf (UGent).

In heel Europa zitten beleidsmakers met de handen in het haar. De exploderende energieprijzen en de naderende wintermaanden zorgen voor ongerustheid. De laatste tijd lijkt er geen rem meer te zitten op de prijsstijging. Woensdag ging de Europese gasprijs opnieuw met ruim 5 procent de hoogte in. Maandag bedroeg de stijging nog zo’n 12 procent. Ook de prijzen voor elektriciteit gingen fors de hoogte in.

Sommige politici hebben zo hun eigen verklaringen voor de crisis. ‘De hoge energieprijzen zijn het rechtstreeks gevolg van economische oorlogsvoering van de EU tegen Rusland omwille van een oorlog waarin wij geen vitaal belang of verplichting hebben’, tweette Europees Parlementslid Tom Vandendriessche (Vlaams Belang) dinsdag. Hij linkt de prijsexplosie rechtstreeks aan het Europese sanctiebeleid jegens het Russische regime na de inval in Oekraïne. ‘Gewone mensen betalen de prijs’, besluit hij.

Op het Vlaams Belang-hoofdkwartier klinkt het dat het partijstandpunt al sinds enige tijd ongewijzigd is. ‘Het Vlaams Belang wil het Kremlin en Poetin straffen voor hun oorlogszucht, maar dit moet vooral Poetin en zijn regering treffen in plaats van onze welvaart en ons welzijn. Net zoals bij de start van het conflict en zoals premier Alexander De Croo (Open VLD) dat ook zei in mei, zijn wij dus geen voorstander van sancties waardoor alles hier peperduur wordt. Nu snijden we te hard in ons eigen vel. Onze mensen komen niet meer rond op het einde van de maand, terwijl Poetin wel mooi verdient aan de torenhoge gasprijzen’, zegt een woordvoerder.

Oligarchen

De boodschap van Vandendriessche kwam er op dezelfde dag dat Matteo Salvini de sancties in vraag stelde. Salvini, leider van de Italiaanse Lega-partij, denkt ‘dat ze de sanctionerende landen meer treffen dan het gesanctioneerde land’. Volgens Salvini, wiens partij samen met het Vlaams Belang in de Europese fractie Identiteit en Democratie zetelt, gaat het Rusland economisch voor de wind. ‘Ik hoop dat iemand in Brussel beseft dat sancties dienen om de oorlog te stoppen, niet om hem aan te wakkeren.’

In Duitsland gaat het radicaal-rechtse Alternative für Deutschland (AfD), ook al een fractiegenoot van het Vlaams Belang, in oktober de straat op uit protest tegen de hoge gasprijzen. De partij eist de opstart van de beruchte gaspijpleiding Nord Stream 2, die van Rusland naar Duitsland loopt. Bovendien noemt het de huidige sancties ‘in strijd met het internationaal recht’.

Eerder deze maand noemde Marine Le Pen van het Franse Rassemblement National de sancties nog ‘nutteloos’. Volgens de gewezen presidentskandidate zorgen ze er enkel voor dat Europeanen ‘lijden’. Ook Le Pens partij zit bij Identiteit en Democratie.

De partijen aan beide uitersten van het politieke spectrum zitten al sinds de Russische agressie in een bijzondere hoek. Zowel het Vlaams Belang als de PVDA veroordelen de oorlogszucht van president Vladimir Poetin, maar stappen niet zomaar mee in het Europese sanctiebeleid. ‘Wij steunen zeer gerichte sancties die de oligarchen, het kapitalistische grootbedrijf en de financiers van de oorlog in Rusland treffen’, klinkt het bij de PVDA. ‘Sancties tegen de Russische economie hebben onontkoombaar gevolgen voor de bevolking zelf, zowel daar als hier.’

Beide partijen suggereren alternatieven. Zowel het Vlaams Belang als de PVDA pleiten in eigen land voor een overwinstbelasting voor de energiesector. Beide willen ze eveneens ingrijpen op de btw en accijnzen.

De reacties van het Vlaams Belang en de PVDA contrasteren met die van eerste minister De Croo. Maandag waarschuwde die nog voor ‘vijf à tien moeilijke winters’ die we ‘met het nodige zelfvertrouwen en daadkracht aankunnen’. Eerder zei Frans president Emmanuel Macron nog dat de stijgende prijzen kaderen in een ruimer verhaal waarin we ‘de prijs betalen voor onze vrijheid en onze waarden’.

Russische manipulatie

Of de communicatie van De Croo en Macron goed is, laat energiespecialist Thijs Van de Graaf (UGent) in het midden. ‘Maar ik vind het alleszins transparant. Liever zo, dan dat men de feiten rooskleuriger voorstelt dan dat ze zijn.’

Volgens Van de Graaf ligt de groeiende kritiek in de lijn der verwachtingen. ‘Het is niet abnormaal dat er polarisering groeit tijdens een economische crisis, en dat politieke groepen beginnen te wijzen naar sancties of de energietransitie. Maar dit zal Poetin als muziek in de oren klinken. De Europese eenheid gaat serieus getest worden deze winter. En niet enkel door de populisten.’

Zo suggereerde Wolfgang Kubicki, vicevoorzitter van het Duitse parlement en lid van de liberale regeringspartij FDP, vorige week ook al om Nord Stream 2 te openen. De man werd weliswaar snel door zijn partij teruggefloten.

Van de Graaf wijst er fijntjes op dat de huidige energieprijzen niet veroorzaakt zijn door de sancties. ‘Zo is er helemaal geen embargo op Russisch gas. Het zijn de Russen die de toevoer manipuleren. Het is dus eerder andersom: wij zijn gesanctioneerd door Rusland.’

Bovendien dateert de prijsstijging al van vorige zomer, en dus vóór de oorlog in Oekraïne, die in februari losbarstte. ‘Die had te maken met de postcoronagroei, maar ook met de Russische manipulatie die er toen al was. Zelfs als er morgen een vredesakkoord zou komen in Oekraïne, dan zal Europa nog steeds minder afhankelijk zijn van gas uit Rusland, want hun reputatie is volledig beschadigd.’

Van de Graaf spreekt Vandendriessche ook tegen wanneer hij zegt dat België geen “vitaal belang” heeft in Oekraïne. ‘Dit is de grootste aanval op de territoriale status quo sinds de Tweede Wereldoorlog. Of vindt hij dat grootmachten zomaar kleine landen mogen kunnen binnenvallen?’

Knack vroeg Vandendriessche om een gesprek, maar daar wenste hij niet op in te gaan.

Bron: Knack

Joris: “Een eerlijk en eenvoudig belastingsysteem is onmisbaar in de toekomst”

Joris: “Een eerlijk en eenvoudig belastingsysteem is onmisbaar in de toekomst”

Ons belastingsysteem is 1 van de fundamenten van onze welvaartsstaat. Het moet weerspiegelen waarvoor wij staan. Wie betaalt wat? Doet iedereen zijn deel? Dragen de sterkste schouders de zwaarste lasten? Joris Vandenbroucke: “Met een eerlijk én eenvoudig belastingsysteem pakken we de grootste uitdagingen aan.”

Eerlijk belastingsysteem

Te veel mensen betalen te veel belastingen. Enkel en alleen omdat een kleine groep zijn deel niet doet. Belgische werknemers betalen zo de meeste belastingen in heel Europa. Terwijl de rijkste Belgen de regels omzeilen. 

“Wie werkt, moet vandaag veel meer belastingen betalen dan wie inkomen haalt uit vermogen. Dat moet anders”, reageert federaal parlementslid Joris Vandenbroucke. “Eerlijke fiscaliteit is voor socialisten wél een topprioriteit. Belastingen op werk mogen niet hoger zijn dan belastingen op vermogen. Het mag niet uitmaken waar het inkomen vandaan komt.” 

Met ‘een euro is een euro’-principe verminderen we de belastingen op werk. Dat doen we door de belastingvrije som (vandaag 9.000 euro) te verhogen. Zo betaalt iedereen minder belasting per jaar. 

Eenvoudig belastingsysteem

Ons belastingsysteem is vandaag niet alleen oneerlijk, het is ook te complex. Joris: “We moeten komaf maken met de verschillende fiscale aftrekken, ze afschaffen als dat kan en vervangen door een onmiddellijke korting. Denk bijvoorbeeld aan de kinderopvang of dienstencheques.”

Als iedereen zijn deel doet, versterken we onze welvaartsstaat én loont al het harde werk. Een eerlijk en eenvoudig belastingsysteem zal in de toekomst hard nodig zijn. “Alleen zo bouwen we verder aan een sociaal, rechtvaardig klimaat verhaal”, besluit Joris.

Bron: Vooruit

Vooruit voert actie voor betaalbaar wonen

Vooruit voert actie voor betaalbaar wonen

Wonen is nog nooit zo duur geweest. Wil je een huis kopen, dan moet je opboksen tegen investeerders die meerdere woningen opkopen en zo de prijzen de hoogte indrijven. Wil je huren, dan moet je een stevige waarborg neertellen én vaak een hoge huurprijs betalen. Iedereen verdient toch een eerlijke kans op een woning? Zo denken onze lokale afdelingen in MechelenZottegem en Oudenaarde er ook over. 

Een dak boven je hoofd is een basisrecht. Met 11 concrete voorstellen maakt Vooruit wonen opnieuw betaalbaar voor iedereen die koopt of huurt. 

Woning in Mechelen 64.000 euro duurder in vier jaar

Vooruit Mechelen voerde mee actie voor betaalbaar wonen, want ook in Mechelen stijgen de prijzen op de woningmarkt enorm. “De gemiddelde koopprijs in Mechelen bedraagt 318.571 euro. In vier jaar tijd werden woningen in Mechelen 64.000 euro duurder. Zonder hulp van thuis, is kopen dus heel moeilijk”, reageert Vlaams Parlementslid Caroline Gennez. “We moeten starters een gelijke kans geven op een betaalbare woning. Dat kan door een opkoopbescherming.” 

Daarnaast moeten er ook op de huurmarkt maatregelen komen. De gemiddelde huurprijs voor een appartement in Mechelen is 871 euro. “Veel huurders vielen afgelopen weken achterover toen ze plots meer huur moesten betalen door de huurindexering. Daarom pleiten wij socialisten voor een tijdelijke bevriezing van de huurindexering.”

Gemiddeld 270.000 euro voor een woning in Zottegem

Voor een woning in Zottegem moet je gemiddeld 270.000 euro neertellen. En de gemiddelde huurprijs voor een woning is 687 euro.

Kurt De Loor: “Wie kan dat nog betalen? Daarom voerde Vooruit Zottegem actie op de grote markt. Onze woningmarkt is helemaal losgeslagen. We moeten nu ingrijpen. Vooruit heeft heel wat voorstellen klaar liggen om wonen terug betaalbaar te maken voor iedereen.”

Gemiddelde huurprijs in Oudenaarde? 725 euro

Wie in Oudenaarde een huis wil kopen, betaalt gemiddeld 290.000 euro. Een huis huren in Oudenaarde? Dan betaal je zo’n 725 euro per maand. 

Ook Vooruit Oudenaarde voerde actie voor betaalbaar wonen. “De stad is te duur geworden waardoor jonge starters naar omliggende gemeenten trekken. En dat is enorm jammer. Door een opkoopbescherming, een verlaging van de huurwaarborg van 3 naar 2 maanden en een bevriezing van de huurindex kunnen we wonen terug betaalbaar maken voor iedereen. Tijd voor actie, wat ons betreft”, klinkt het. 

Bron: Vooruit

Regering laat bevolking in de steek met onbetaalbare energiefacturen: hoog tijd om prijzen te blokkeren

“De regering kan haar kop niet langer in het zand steken voor de crisis die zich in steeds meer huiskamers afspeelt. De Vivaldi-partijen proberen het koopkrachtdebat door te schuiven naar oktober, maar de mensen kunnen zo lang niet wachten. Het is vandaag dat zij hun energiefacturen niet langer kunnen betalen”, zegt PVDA-volksvertegenwoordiger Peter Mertens.

De PVDA wil de prijzen op een flink lager niveau geblokkeerd zien en vraagt om minister van Energie Tinne Van der Straeten hierover volgende week te kunnen ondervragen tijdens een spoedzitting van de Kamercommissie Energie. Een bijzondere taks op de overwinsten van Engie-Electrabel moet deze maatregel in ons land financieren.

“De regering is op vakantie vertrokken en liet de bevolking achter met onbetaalbare energiefacturen en een pak kopzorgen. Sindsdien zijn de prijzen op de markt alleen maar gestegen tot historische recordhoogtes. Gezinnen krijgen peperdure eindafrekeningen in de bus en zien hun voorschot maal drie of maal vier gaan. De situatie is voor heel veel mensen totaal onhoudbaar geworden”, aldus Peter Mertens.

Als niet snel ingegrepen wordt, zullen de prijzen de komende maanden blijven stijgen, waarschuwen experts. “Wij vragen de regering nu daadkrachtig op te treden om de sociale noodsituatie zo snel mogelijk het hoofd te bieden. Dat kan door de prijzen te blokkeren op een veel lager niveau dan vandaag. Het is de enige geloofwaardige uitweg uit de crisis die we vandaag beleven. Willen we de prijzen onder controle krijgen, dan moeten we breken met de wetten van de markt”, legt Mertens uit.

Niets staat de regering in de weg de energieprijzen vandaag al te blokkeren. Voor de financiering kijkt de PVDA naar de overwinsten van energiemultinationals. Peter Mertens wil dat de regering haar belofte om die af te romen, eindelijk nakomt: “Het ziet er meer en meer naar uit dat de regering ons om de tuin probeert te leiden. In de Engie-deal van deze zomer werd over de overwinsten zelfs met geen woord meer gerept. Onaanvaardbaar. Terwijl de gezinnen het hoofd niet langer boven water kunnen houden, doen de private energiemonopolies gouden zaken. Energiebedrijven als Shell, BP en Total boeken hun beste kwartaalcijfers ooit. Ook Engie rekent zich rijk: dankzij de hoge energieprijzen zagen zij hun nettowinst in de eerste zes maanden van dit jaar maar liefst verdubbeld tot 5 miljard euro.”

De PVDA pleit ervoor om de liberalisering van de energiemarkten terug te draaien. In een eerste stap kan dit door de prijzen van elektriciteit los te koppelen van die van gas. In de plaats kan er het best gereguleerd worden op basis van reële productiekosten. Dat zou de prijs in één slag met 60% doen zakken en de overwinsten bij de bron droogleggen.

Bron: PVDA